Jakimi wynikami deweloperzy zamknęli 2023
Czy w minionym roku sprzedało się więcej mieszkań niż w roku 2022? Jak wypadł czwarty kwartał ubiegłego roku? Jakimi decyzjami podjętymi w 2023 roku firmy mogą się pochwalić? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.
Angelika
Kliś, członkini zarządu Atal
Plan
sprzedażowy na 2023 rok, wobec panującej w 2022 roku sytuacji rynkowej, siłą
rzeczy musiał być ostrożny. Jednakże, dzięki poprawie koniunktury od drugiego kwartału
oraz naszemu dobremu przygotowaniu się
na zwiększony popyt, plan ten znacznie przekroczyliśmy.
Po
dynamice sprzedaży w ostatnich miesiącach możemy wnioskować, że 2023 rok
zamkniemy wynikiem około 2700-2800 sprzedanych mieszkań. Oznaczałoby to wzrost
r/r o około 30 proc.
Na
tak dobry rezultat duży wpływ miał nasz, wspomniany wcześniej, autorski program
rezerwacji Czas na mieszkanie, z którym klienci mieli gwarancję ceny, dużo
czasu na załatwienie formalności, a przy tym nie wiązało się to dla nich z
kosztami w przypadku rezygnacji.
Andrzej
Oślizło, prezes zarządu Develia S.A.
Dokładne wyniki za cały 2023 rok
będziemy mogli udostępnić na początku 2024 roku, ale niewątpliwie możemy ten
okres podsumować jako bardzo udany. Po wyraźnym spowolnieniu w 2022 roku, kiedy
to sprzedaż spadła o połowę, kupujący wrócili na rynek nieruchomości. Sporą
aktywność wykazywali zarówno klienci gotówkowi, jak i kupujący na kredyt. W
przypadku klientów kredytowych pomogło złagodzenie zapisów rekomendacji S oraz
wprowadzenie rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2 proc.
To ożywienie widać w naszych
wynikach. W ciągu
pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 roku sprzedaliśmy 2060 lokali wobec 1225
sztuk w analogicznym okresie 2022 roku, co oznacza wzrost o 68 proc. W samym
tylko III kwartale 2023 roku sprzedaliśmy 876 mieszkań, czyli o 236 proc. więcej
niż w III kwartale 2022 roku. Dzięki korzystnej koniunkturze zaktualizowaliśmy
we wrześniu nasze cele sprzedażowe. Do końca 2023 roku planowaliśmy osiągnięcie sprzedaży i
liczby przekazań na poziomie 2500-2600 lokali.
Kluczowym
wydarzeniem dla naszej firmy w 2023 roku było przejęcie polskich spółek Nexity.
Dzięki tej akwizycji znacząco zwiększyliśmy potencjał
podażowy w Warszawie i Krakowie oraz weszliśmy na rynek poznański, gdzie do tej
pory nie byliśmy obecni. Ugruntowaliśmy w ten sposób naszą pozycję w czołówce
polskich firm deweloperskich.
Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues
Immoblier Polska
W mijającym roku przekroczyliśmy zakładane przez nas plany i
sprzedaliśmy o 36 proc. mieszkań więcej niż w roku 2022. Ten wynik bardzo nas
satysfakcjonuje, gdyż potwierdza, że projektujemy i realizujemy inwestycje
zgodnie z oczekiwaniami klientów. Największą popularnością w naszej ofercie
cieszyły się wprowadzone w tym roku do sprzedaży inwestycje na Bemowie –
Osiedle Lumea 2, gdzie klienci kupili 124 mieszkania i Lumea 3 – tam
sprzedaliśmy 65 mieszkań. Zamknęliśmy również sprzedaż M Bemowo. Powodzeniem cieszyła
się też Nova Talarova na Białołęce, którą wprowadziliśmy do sprzedaży na
początku 2023 roku. Obecnie z 142 mieszkań w ofercie zostało tylko 21. Duże
zainteresowanie budziło także osiedle Lune de Malta w Poznaniu, gdzie w tym
roku sprzedaliśmy ponad 115 lokali
mieszkalnych.
W 2023 roku przekazaliśmy mieszkańcom osiedle z
ekologicznego betonu na warszawskim Mokotowie - Aparté Mokotów oraz inwestycję
Le Vert na wrocławskich Pilczycach. Obecnie w stolicy realizujemy 5 inwestycji
– Osiedle Lumea 2, Nova Talarowa, Novélia Bemowo, Linde Résidence II i M
Bemowo. Wkrótce dołączą do nich również Osiedle Lumea 3 i nasz najnowszy
projekt w dzielnicy Włochy - Rêve.
W tym roku zdecydowaliśmy się również na wprowadzenie w
naszych nowych inwestycjach systemu automatyki mieszkaniowej Appartme. Zwiększa
on bezpieczeństwo lokalu, a także pozwala oszczędzać energię. Pierwszymi
mieszkaniami, w których standardzie znajdzie się Appartme, będą te na Osiedlu
Lumea 3.
Małgorzata
Ostrowska, dyrektorka Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction
Zamkniemy
rok bardzo pomyślnymi statystykami. Spodziewam się, że zakończymy sprzedaż na
poziomie około 50 proc. wyższym niż rok temu. Warto zaznaczyć, że szczególnym
dla nas okresem sprzedażowym był ostatni kwartał 2023 roku. W obliczu wizji
kończących się środków z programu Bezpieczny Kredyt, nasze biura sprzedaży pracowały
na najwyższych obrotach. Szturmują je także klienci inwestycyjni, traktujący
zakup mieszkania jako sposób na optymalizację podatkową na koniec roku.
Wśród
sukcesów warto wymienić prężnie rozwijający się projekt inwestycji
realizowanych na bazie technologii szkieletowej i budynków z prefabrykatów.
Znaleźliśmy bardzo obiecującą i pełną potencjału niszę. Z sukcesem
wprowadziliśmy do sprzedaży efektywne energetycznie osiedla wielorodzinne. To
również dla nas szczególny rok z uwagi na to, że świętujemy nasze 30-lecie.
Boaz Haim, prezes Ronson Development
Wyniki sprzedażowe naszej firmy,
odnotowywane w kolejnych kwartałach 2023 roku pokazują, że 2023 rok jest dla branży
nieruchomości czasem absolutnego odbicia po bardzo trudnym roku 2022.
Dostaliśmy impuls do rozwoju i śmiało realizujemy plany inwestycyjne, a patrząc
na nasze wyniki sprzedażowe, mamy nadzieję na rekordowy w historii naszej spółki
bilans za ostatnie 12 miesięcy.
Tylko w trzech kwartałach 2023 roku
sprzedaliśmy 801 lokali, co stanowi wzrost o 169 proc. w porównaniu z
analogicznym okresem w 2022 roku. Ten znaczący wynik, nie tylko potwierdza
nasze prognozy dotyczące odbicia rynkowego, ale również utwierdza skuteczność
wprowadzonej w połowie 2022 roku największej w historii firmy oferty
sprzedażowej.
Anna
Bieńko, dyrektor Sprzedaży w Wawel Service
Ten rok zamkniemy z imponującym
wzrostem sprzedaży, sięgającym 20 proc., co stanowi znaczący progres w
porównaniu do zeszłego roku. Jest to wynik naszej zdolności do skutecznego
dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych i ciągłego
doskonalenia strategii, zarówno rozwoju, jak i sprzedaży.
Czwarty kwartał 2023 roku okazał się
jednym z najlepszych pod względem liczby sprzedanych nieruchomości. Ta
pozytywna tendencja mocno wpłynęła na końcowe wyniki roku 2023 oraz nasze
ambitne podejście do tegorocznych celów.
Wspominając o konkretnych sukcesach,
chcielibyśmy podkreślić zrealizowanie kilku prestiżowych projektów jak Nowa
Wiosenna w Krakowie czy Osada Czorsztyn, które zdobyły bardzo pozytywne opinie
od naszych klientów. Ponadto, wprowadziliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań,
które zyskały aprobatę rynku i przyczyniły się do zwiększenia atrakcyjności
naszej oferty.
Mariola
Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home
Za nami satysfakcjonujący rok pod
względem sprzedaży. Popyt na mieszkania nie maleje, głównie za sprawą rządowego
kredytu 2 proc., który umożliwia młodym ludziom zakupu swojego pierwszego
mieszkania. Dostrzegamy dużą aktywność klientów gotówkowych, spora pula
mieszkań z inwestycji Miasteczko Jutrzenki została sprzedana osobom
indywidualnym, którzy chcieli dobrze zainwestować oszczędności. Odnotowujemy
także coraz większe zainteresowanie lokalami wśród obcokrajowców. Najbardziej
aktywnym kupującymi są Ukraińcy i Niemcy oraz Białorusini i Holendrzy.
Sprzedaż mieszkań w 2023 roku
przekroczyła nasze oczekiwania i w porównaniu do 2022 wzrosła o 30 proc. r/r. Branża
docenia wdrażane przez nas proekologiczne rozwiązania, czego potwierdzeniem
jest nie tylko duży wykup mieszkań, ale także prestiżowa nagroda Symbol
Nowoczesnego Budownictwa 2023, którą otrzymaliśmy już po raz kolejny za
osiągnięcia w dziedzinie innowacyjnej architektury i rozwoju zrównoważonego
budownictwa.
Damian
Tomasik, prezes zarządu Alter Investment
Rok
2023 był rokiem wymagającym pod względem dynamiki zmian. Po ciężkim dla branży
roku 2022 od początku 2023 roku na rynek powoli wracała sprzedaż mieszkań. Jako
deweloper gruntowy efekty działań z 2022 roku zebraliśmy w 2023 roku.
Przełożyło się to na negocjowanie przez naszych klientów nowych terminów już
zawartych umów bądź w skrajnych wypadkach niewykonaniem umów. Była to sytuacja
wymagająca, ale pokonując te trudności wyszliśmy z nich silniejsi, jeszcze
lepiej przygotowani na kolejne wyzwania. Miniony rok zakończyliśmy dwoma
umowami sprzedaży gruntów i jest to analogiczny wynik jak w 2022 roku. W 2023 roku zawarliśmy też trzy umowy
przedwstępne sprzedaży gruntów z finalizacją w pierwszym kwartale 2024. Jest to
wynik o 1/3 lepszy niż w 2022 roku. 80 proc. tych transakcji zawarliśmy w czwartym
kwartale ubiegłego roku.
Waldemar
Olbryk, prezes zarządu w Archicom
Możemy
z pełnym przekonaniem potwierdzić, że 2023 rok był dla Archicom udany. Za
najważniejszy sukces i kamień milowy uznajemy włączenie biznesu mieszkaniowego
Echo Investment do Archicom, co uporządkowało strukturę naszej Grupy, a w
dłuższej perspektywie ma doprowadzić do osiągnięcia pozycji lidera rynku
mieszkaniowego przez Archicom. Staliśmy się tym samym deweloperem ogólnopolskim
z ambicjami na wypracowanie statusu firmy deweloperskiej pierwszego wyboru w
Polsce.
Odpowiadając
na realne zapotrzebowanie rynkowe, uruchamialiśmy na bieżąco sprzedaż kolejnych
i premierowych etapów wielu inwestycji deweloperskich we Wrocławiu - Awipolis,
Sady nad Zieloną, Południk 17, Planty Racławickie, Łodzi - Zenit oraz Warszawie
- Modern Mokotów.
Z
powodzeniem realizowaliśmy naszą strategię finansową, sfinalizowaliśmy emisję
akcji serii D i E na kwotę 220 mln zł, emisję obligacji o wartości 210 mln zł,
a także podpisaliśmy aneks do umowy kredytowej w rachunku bieżącym, który
zwiększył dostępne środki pieniężne do kwoty 160 mln zł. Dzięki temu
konsekwentnie budowaliśmy nasz bank ziemi, nabywając grunty we Wrocławiu,
Warszawie i Łodzi.
Komentarze
Prześlij komentarz